مصاحبه با شخصی مهم در جدول تناوبی!
دنیای شیمی

گزارشگر: سلام آقاي سديم فكر كنم در ابتدا بهتره از تولدتون برامون بگيد ؟ 

 

Na   : با عرض سلام خدمت شما گزارشگر و تمامي دانش پژوهان ودوستداران علم شيمي ،من براي اولين بار در سال ۱۸۰۷ توسط دانشمند ديوي وتوسط الكتروليز هيدروكسيد سديم بدنيا امدم

 

گزارشگر: ميشه كمي از خصوصيات شخصيتي خودتون صحبت كنيد؟

 

 Na  : من مانند ديگر ساكنين فلزات قليايي نرم سبك وزن سفيد مايل به نقره اي و واكنش دهنده ميباشم و از اين جهت هرگز به صورت آزاد نميتونيد منو تو طبيعت پيدا كنيد. خيلي زود رنج و حساسم طوري كه حتي چاقو نيز براحتي باعث ايجاد جراحت در من ميشه وقتي تنها هستم از ارتباط با ديگران خود داري ميكنم طوري كه براي آرام بودن هميشه در استخري از نفت غوطه ور ميشوم

 

واگر آب يا هوا ويا اسيد بخواهند سر به سر من بگذارند خيلي عصباني ميشوم وهيدروژن رو بيرون ميكنم وخودم به سديم هيدروكسيد تبديل ميشم تركيبات من رنگ شعله رو زرد نارنجي ميكنند . راستي من در هنگام برخورد با آب اونقدر عصباني ميشم كه علاوه بر طرد هيدروژن با ايجاد گرماي زياد باعث اشتعال هيدروژن خارج شده نيز ميشم .

 

گزارشگر:يعني شما تا اين حد بدجنس و شروريد (به بيرون كردن هيدروژن اكتفا نمي كنيد واون رو ميسوزونيد؟)

 

Na  : خدا از شما بگذره،درسته كه من كمي عصبي هستم ولي اونقدرها هم كه شما ميفرماييد شرور و بد جنس نيستم

 

فكر كنم بهتره براي اثبات حرفهام كمي از كارها و خدمات ارزنده ام توي صنعت براتون بگم

 

مثلا يكي از تر كيبات من به نام سديم هيدروكسيد كه فكر كنم شما به عنوان يه علاقه مند شيمي خوب با اين تركيب آشنا باشيد در توليد برخي مواد شيميايي ومواد تميز كننده وهمچنين توليد كاغذ كاربرد داره

 

ويا سديم كربنات كه در ساخت شيشه و صابون نقش داره وهمچنين سديم سيانيد كه براي خالص سازي طلا ونقره كاربرد داره

 

واصلا چرا راه دور بريم همين نمك طعام كه شما روزانه مصرف ميكنيد فكر كن اگه غذات بي نمك بود چقدر بد مزه ميشد و آيا اين ضرب المثل معروف رو نشنيدي كه ميگه : هر چه بگنددكلريد سديم ش ميزنند

 

واگه بخوايد باز هم از خوبيام براتون بگم حرفي ندارم

 

گزارشگر: ولي تا اونجا كه يادمه شما متهم اول در بيماري فشار خون هستيد ،در اين مورد حرفي براي گفتن داريد؟

 

Na  : اين بيماري گناه من نيست .نشنيدي ميگن نه افراط ونه تفريط ،جسم انسان روزانه حداكثر ۵گرم نمك احتياج داره واگر شخصي بيش از اين مقدار نمك رو به دليل بد غذائي توي روز مصرف كنه و بعدا دچار فشار خون بالا بشه اين وسط گناه من چيه؟ واين شماييد كه متهم ايجاد اين بيماري هستيد وبايد الگوي غذايي خودتون رو تصحيح كنيد نه من و بايد اين مطلب رو هم در اينجا اضافه كنم كه در قديم در قاره آفريقا اعراب الماس و طلا رو با نمك مبادله ميكردند .

 

گزارشگر: ولي هر چقدر هم توي اين موارد از خودتون دفاع كنيد نميتونيد شرور بودن خودتون رو تبرئه كنيد مثلا فكر كردي چرا من با شما دست هم ندادم

 

Na  : معلومه به خاطر اينكه پوستتون آسيب ميبينه و اين يكي از خصوصياتي است كه من به اون افتخار ميكنم واز اينكه كسي سعي نميكنه به من دست بزنه خوشحالم چون براحتي نمي تونيد سر به سرم بزاريد

 

گزارشگر:( حالا خوشحالي و ميگي من بدجنس نيستم) . بگذريم ميشه در مورد رابطه خودتون با هم بلوكيتون يعني پتاسيم بگيد

 

Na  : ما از نظر خيلي از خصوصيات مثل هميم ولي چون اون از من بزرگتره از من سر حالتره وهميشه با نشاط تر از منه و خيلي از جاها بيشتر دوست دارن با اون ارتباط برقرار كنندتا من مثلا در تهيه باروت ، راستش گاهي وقتا به اون حسوديم ميشه ولي زياد كاري بهم نداريم وهر كي زندگيه خودش رو داره

 

گزارشگر:  ميشه بفرماييد نقش شما در بدن موجودات زنده چيه؟

 

Na  : به اين ميگن يه سوال درست وحسابي صحبت كردن در مورد نقش من در بدن موجودات زنده ميتونه تا حدي وجهه ي من رو در مقابل خوانندگان عزيز بهتر كنه و اما هنر نمايي من در بدن شما:

 

در جلوگيري از ناتواني در گرما و آفتاب زدگي مؤثرم

عمل اعصاب و عضلات را تقويت ميكنم, در منقبض شدن عضلات مؤثرم

آب بدن را تنظيم مي كنم، در نتيجه با افزايش يا كاهش مصرف آب ، بدن دچار تورم يا خشكي نمي شود.

به هدايت امواج عصبي كمك مي كنم.

با وجود من ميزان ثبات اسيدي – بازي بدن حفظ مي شود يا به عبارتي من در تنظيم PH بدن مؤثر م

من در استخوان ها نيز يافت ميشوم

 

به طور كلي من حدود ۹۲ گرم و به شكل سديم كربنات در بدن انسان يافت ميشوم ،كبد،قلب و كليه ها از اعضايي هستند كه من به وفور در آنجا يافت ميشوم راستي ميدوني بدون من شما نمي تونستيد غذا رو هضم كنيد

 

گزارشگر: ببخشيد جناب سديم ولي بنظر من شما داريد مبالغه ميكنيد

 

Na : نه اصلا مبالغه نيست بلكه يك حقيقت علمي ثابت شده است. يك نقش جالب من اين است كه موجب جذب بهتر قندهاي ساده و اسيدهاي آمينه كه اجزاء تشكيل دهنده مواد نشاسته اي و پروتئين ها هستند، مي شوم

 

من در شيره هاي گوارشي كه موجب هضم غذا مي شوند وجود دارم.

 

همچنين من به تشكيل HCl كه نقش اساسي در هضم پروتئين در معده داره كمك ميكنم


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





چهار شنبه 2 / 10 / 1392برچسب:, :: 11:49 :: نويسنده : رومینا

درباره وبلاگ

با سلام، من رومینا هستم، در کلاس دوم راهنمایی در مدرسه ی تیزهوشان فرزانگان دو درس می خوانم. در این وبلاگ مطالبی درباره ی شیمی در اختیار شما قرار میدهم. امیدوارم از مطالب خوشتان بیاید.
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دنیای زیست شناسی و آدرس rominab.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 78
بازدید کل : 134143
تعداد مطالب : 15
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1